20 Mayıs 2009 Çarşamba

Renk renk çiçekler

Bugün Ankara'ya gelirken yolda gördüğüm çiçekleri keşke sizlere de gösterebilseydim. Fotoğraf makinem en olmadık zamanlarda olmadık yerlerde olur hep. Fotoğraf çekmeye hazır halde elimde tuttuğumda ise ya pek çekecek bir şey olmaz, ya da bir kamyon veya başka bir otobüs bizi sollar, ya da otobüs fazla hızlıdır, kısacası bir türlü çekemem. Bu defa da böyle oldu. Bir miktar kestirdikten sonra gözlerimi öyle bir yerde açtım ki fotoğraf makinemi yakınlarda bulundurmadığım için pişman oldum. O nasıl bir güzellik anlatamam size ama fotoğraf olmadığına göre anlatmaya çalışayım. (Aşağıdaki resimler maalesef ben çekemediğim için internetten).

Dağda bayırda sarı renkli çiçekler olduğunu düşünün. Brassica türü, soluk sarı renkli çiçekler. Öyle soluk bir renk ki tek başına gördüğünüzde çok dikkatinizi çekmeyen bitkiler bunlar, ot diyip geçeceğiniz türden. Ama benim gördüklerim toprağın üzerinde sarı bir bulut, sarı bir sis gibiydi. Öylesine büyük bir araziyi kaplıyorlar ki burun kıvırdığınız o soluk sarı rengin içinde kayboluyorsunuz. Aralarda az biraz maviler, eflatunlar, beyazlar, nadiren de pembeler var ama baskın olan o soluk sarı deniz. Haftalardır böyle doğa. Brassica'lar olanca heybetleriyle hüküm sürüyorlar toprak üzerinde. Yandaki fotoğrafa bakıp nesi soluk bu rengin demeyin. Aralarda canlı, parlak sarı renkli Anthemis'ler olunca ne kadar soluk olduğunu kolaylıkla fark ediyorsunuz, burada biraz daha canlı çıkmışlar).

Gerçi bu hafta araya kırmızılar da karışmaya başlamış. Bir sürü kıpkırmızı ve turuncumsu Papaver türleri gördüm yol kenarlarında. Bazen yeşilliklerin içinde, bazen de çıplak toprağın, kayaların üzerinde. Ah fotoğraf makinem ah, neden yanımda değildin ve neden otobüs durmadı da inip fotoğraf çekemedim.

Yeşil otların arasındaki kırmızı Papaver'leri görünce geçenlerde anabilim dalı başkanımızda yaptığımız şu konuşma geldi aklıma. Yeşil çimenlerin, otların arasında en çok sarı çiçekler görünür, böceklerin dikkatini sarı çiçekler daha çok çeker demişti. Ben her zaman için kırmızının daha dikkat çekici olduğunu düşünüp önce şaşırmış sonra da hak vermiştim. Renk körlüğünde en çok karışan renkler yeşil ve kırmızıdır ne de olsa. Oysa sarılar ne de güzel parlar yeşilliklerin üzerinde. Etrafta, çimenlerin üstündeki Taraxacum (Karahindiba) türlerini getirin aklınıza. Hani şu her parkta, bahçede olan, meyve verdiği zaman minik bir tüy yumağı haline gelen ve üflediğiniz zaman tohumlarının o uçtaki minik tüylerle (pappus) uçuştuğu bitkiler. Kocama anlattığım zaman olaya tamamen fizikçi olarak yaklaşarak ana renkler hakkında birşeyler anlatmıştı bana ama bir kenara not etmeyi unuttum. Aşağıya yorum olarak yazarsan çok sevinirim hayatım.
İşte yolculuğumun son kırk beş dakikasını bu güzelliklere baka baka geçirdim. Aralardan çıkan diğer renkli çiçeklerin hangi türler olduğunu çıkarmaya çalıştım, renk renk çiçekler içimi sevinçle doldurdu, kocamdan, evimden uzaklaşmanın verdiği hüznü biraz olsun hafifletti.





6 yorum:

GeCe dedi ki...

bende geçenlerde yaptığım şehirler arası bir yolculukta aynı öyle sapsarı araziler gördüm tahmin ediyorum anlattıklarını çok güzel bu dönemde doğanın uyanışı ağaçlarda çıkan yaprakların renklerine bayılıyorum bu ara dokunabildiklerimi seviyorum incecik tazecik

ferulago dedi ki...

GeCe, Brassica türleridir mutlaka, bu ara onlardan başka ve bu kadar yoğun alan kaplayan sarı çiçekli yok :)

İLKAY dedi ki...

BAk bakalım benim hergün okunanlar listemdeki ceren kimin blogu:)

ferulago dedi ki...

İlkaycım, ekledim hemen kendisini. Daha önce haber verseydiniz ya :)

İLKAY dedi ki...

Taze haber benim içinde:)

ferulago dedi ki...

Demek saman altından su yürütmüş :)